Wat is Mamut Business Software?
Mamut biedt een complete en betaalbare backend oplossing voor MKB klanten in Nederland. Alle onderdelen van het bedrijf kunnen in Mamut geregistreerd en geadministreerd worden zoals:

  • Inkopen
  • Verkopen
  • Voorraad
  • Administratie
  • Relatiebeheer
  • En nog veel meer
Wat is Magento?
Magento is een basis omgeving waarmee u een webshop kunt inrichten. Magento is marktleider en biedt zeer veel kansen om uw online verkopen te optimaliseren.
Kan M-Shop ook andere webshoppakketten koppelen aan Mamut?
Nee, M-Shop kan alleen Mamut en Magento met elkaar verbinden. Andere pakketten worden niet ondersteund.
Vanaf welke versies is M-Shop te gebruiken?
M-Shop ondersteunt Mamut vanaf versie 12.5 en hoger en Magento 1.5 en hoger.
Wat zijn de prijzen van M-Shop?
De B2C versie van M-Shop kent een licentieprijs van 999 euro eenmalig en 25 euro per maand (jaarlijks vooraf te voldoen).De B2B versie van M-Shop heeft een licentieprijs van 1999 euro eenmalig en 50 euro per maand (jaarlijks vooraf te voldoen).
Welke voorraadaantallen worden van Mamut naar Magento gesynchroniseerd?
M-Shop vraagt voor elk product dat in Mamut gekoppeld is aan Magento de voorraad op. Als de totale meegenomen voorraad uitgerekend is wordt er in Magento gekeken welke orders er nog niet in Mamut bekend zijn. De productaantallen die in Magento besteld zijn, maar nog niet in Mamut staan worden van de voorraad afgetrokken, waardoor de voorraad aantallen altijd actueel zijn.
Hoe frequent kan de voorraad overgezet worden?
We adviseren om de eerste paar keer de upload van voorraadgegevens handmatig aan te zetten. Dan blijkt hoeveel tijd het uploaden in beslag neemt. Afhankelijk van het aantal producten, het aantal openstaande orders en de snelheid van uw Magento omgeving kan dit proces tussen de 1 minuut en 30 minuten duren. Als duidelijk is welke snelheid uw omgeving heeft dan kan op basis daarvan gekeken worden hoe frequent de voorraad upload ingesteld wordt. De duur van het synchroniseren wordt in het synchronisatie overzicht weergegeven.
Welke productgegevens kunnen er vanuit Mamut naar Magento overgezet worden?
We hebben de keuze gemaakt om een groot gedeelte van het productbeheer in Magento te laten plaatsvinden. Magento zorgt namelijk voor een optimale online presentatie naar uw klanten en naar Google. Daarom worden alleen de basisgegevens van de producten in Mamut bijgehouden:

  • Product ID
  • Product naam
  • Product omschrijving
  • Product standaard prijs
  • Product BTW
  • Voorraad
  • In welke webshops het product beschikbaar is
Kunnen afbeeldingen en filmpjes vanuit Mamut naar Magento overgezet worden?
We adviseren om het geavanceerdere productbeheer binnenin Magento te doen. Vanuit de artikelkaart kunnen we de drie afbeeldingsvelden meenemen naar Magento, maar omschrijvingen van de afbeeldingen moeten dan binnen Magento verrijkt worden. De koppeling neemt filmpjes niet mee naar Magento.
Welke productgegevens blijf ik in Magento beheren?
Alle marketing gerelateerde gegevens worden in principe in Magento bijgehouden. Denk daarbij aan:

  • Afbeeldingen
  • Video’s
  • Afwijkende prijzen
  • Kortingen
  • Verzendkosten
  • Configureerbare producten
Wanneer worden ordergegevens doorgezet?
In de instellingen van M-Shop kan aangegeven worden welke Magento orderstatus er doorgezet mag worden naar Mamut. Standaard worden orders met dat de status processing en complete in Mamut aangemaakt.
Kan ik orders van Magento direct als factuur in Mamut inlezen?
Ja, via de instellingen kan aangegeven worden of de orders vanuit Magento als order of als factuur in Mamut aangemaakt moeten worden.
Hoe worden kortingen verrekend?
Magento werkt met procentuele kortingen en met kortingsbedragen. Procentuele kortingen worden in Mamut één op één overgenomen. Bij 10 euro met 20% korting kent de orderregel in Mamut een basisprijs van 10 euro met een kortingspercentage van 20.Bij kortingsbedragen wordt in Mamut de nieuwe basisprijs gezet. Bij 10 euro met 2 euro korting wordt in Mamut de basisprijs 8 euro en de korting wordt niet getoond.
Kan ik configureerbare producten inlezen?
Ja, als het onderliggende SKU nummer van het configureerbare product in Mamut bekend is, werkt de koppeling net zoals bij reguliere producten.
Hoe worden mijn orders aan de juiste relaties gekoppeld?
Bij het aanmaken en matchen van klanten zijn twee belangrijke checks die gedaan worden. Eerst wordt gekeken of het Magento ID van de relatie in Mamut bekend is. Als het Magento ID niet gevonden wordt, dan wordt er gezocht naar het e-mailadres van de bestelling. Als dit adres ergens in Mamut gevonden wordt, dan vindt op die relatie een match plaats. Als er geen overeenkomsten gevonden worden, dan wordt er een nieuwe klantenkaart aangemaakt.
Waarom kent M-Shop een serviceovereenkomst?
Mamut en Magento kennen beide een aantal updates per jaar. Bij deze upgrades veranderen er kolommen in de database. Binnen de serviceovereenkomst zorgen we dat M-Shop blijft werken met nieuwe versies van Mamut en Magento.

Daarnaast kunt u binnen de serviceovereenkomst contact met ons opnemen voor vragen over M-Shop of indien er fouten optreden. Zo bent u tegen een vast bedrag per jaar verzekerd van een goede werking van M-Shop en ondersteuning als dat nodig is.

Waar kan ik terecht voor support?
Mocht er een probleem optreden binnen M-Shop dan geeft M-Shop in de meeste gevallen een duidelijk melding over het probleem. Op basis daarvan kunt u zien of u zelf een aanpassing moet doen, uw Magento ontwikkelaar iets moet aanpassen of RedAnt u verder kan helpen. Voor support op M-Shop kunt u mailen naar support@redant.nl of bellen naar 030-2443101.
Wanneer kies ik voor M-Shop B2B?
Werkt u met partners, resellers, of distributeurs dan hebben veel van uw klanten hun eigen prijzen per product. Deze prijsafspraken kunt u registreren en bijhouden in Mamut. Met de B2B versie van M-Shop zorgen we ervoor dat deze afspraken en de gegevens van uw klanten in uw Magento webshop beschikbaar zijn. Zo hebben al uw klanten inzicht in hun eigen prijzen en kunnen ze direct via de shop bij u bestellen en zien of producten voorradig zijn. U kiest dus voor de B2B versie als u veel zakelijke klanten heeft die elk hun eigen productprijzen kennen.
Wat moet er aan mij Magento omgeving aangepast worden?
Voor de B2C versie van M-Shop hoeft er zelden iets aangepast te worden aan uw webshop. Experius doet een check of uw webshop geschikt is voor de door hen ontwikkelde Magento extensie. Als dit het geval is, dan kunt u direct aan de slag, mochten er problemen zijn, dan laat Experius in een offerte weten hoe deze op te lossen zijn.

Voor de B2B versie is een uitgebreidere extensie nodig. Als u hiermee aan de slag wilt gaan dan kunt u voor u begint het best contact opnemen met Experius.

Kan ik reseller worden van M-Shop?
Bent u een Mamut partner of Magento ontwikkelaar? Neem dan per mail (info@redant.nl) of telefonisch (030-2443101) contact met ons op om de interessante partnermogelijkheden door te spreken.
Hoe vindt de inrichting van M-Shop plaats?
Bij de aanschaf van M-Shop zit de controle of de koppeling goed tot stand komt inbegrepen. Experius verzorgt de installatie van de Magento extensie en RedAnt de installatie van M-Shop op de omgeving waar ook Mamut beschikbaar is. Voor de inrichting van M-Shop hebben we een handleiding beschikbaar die alle mogelijkheden beschrijft, zodat u zelf de inrichting kan doen. Tegen een gereduceerd tarief van 299 euro per halve dag telefonische ondersteuning helpt RedAnt u graag goed op weg. Daarnaast kunnen we, tegen ons geldende uurtarief, u helpen de inrichting van Mamut te vervolmaken.
Hoe kan ik het beste omgaan met automatische incasso’s?
Voor de automatische incasso komen alle gegevens goed in Magento binnen. Bij het overzetten naar Mamut ontstaan er echter een aantal problemen:

  • Mamut houdt in de database vast aan oude rekeningnummers. De enige manier om die weg te krijgen is deze hard in de database te overschrijven, waardoor er informatie in Mamut verloren gaat. Het risico op het verlies van informatie wensen we niet te lopen.
  • Mamut houdt niet per order bij waar deze geïncasseerd moet worden, waardoor er foutieve incasso’s kunnen ontstaan. Als een klant in korte tijd twee orders plaatst met verschillende bankrekeningnummers dan zou Mamut beide orders incasseren van het laatste rekeningnummer. Het risico van foutieve incasso’s willen we eveneens niet lopen.

Om deze twee redenen adviseren we om de incasso badges vanuit Magento te laten lopen, zodat de juiste order- en bankinformatie gebruikt worden.

Werken Magento extensies altijd met M-Shop?
Sommige extensies maken eigen databasevelden aan in de database van de Magento webshop. Deze database velden komen niet mee in de M-Shop koppeling. M-Shop kan tegen betaling uitgebreid worden met deze extra velden, zodat deze ook goed meegegeven worden. Vooraf geven we aan welke investering dit vergt.